Rosa M Bravo – Barcelona
Esperabé acumula 25 años de experiencia con una mestra en escoles de màxima complexitat con educadora social. Des d’abril de 2021 es el secretario general de la federació d’educació de CCOO, a dels sindicats que han convocado la vaga a la educació que comença demà.
Cinc dies de vaga en un mes és una mesura contundent.
Ara s’han ajuntat tres coses. Les retallades de 2012, en què ens van treure 26 cosas que he recuperado 12. La pandemia i la gestió que ha fet el departamento: dialogar i negociar les condicions per treballar amb seguretat ha estat imposible. Hola ha hagut una sobrecàrrega als centres i una situació molt tensa. I el detonant és que amb la nova conselleria no hi ha hagut diàleg en absolut. S’han demanat retirados i moratòries i ha estado imposible.
¿Por ejemplo?
Es va fer una nova catalogació dels centres de màxima complexitat amb dades del 2018 tot i que amb la pandèmia les dades van canviar i se’ls van treure resources. La gestió tan dolenta de les places de FP, que va fer que molts joves se’n quedessin sense. Anuncis precipitats, com demanar el C2 de català for a tots els docents, que no sabem qui ho pagarà ni com s’organitzarà. The esborrany de currículum, enviat a correcuita quan suposa un cert canvi de paradigma i treball de planificació. I la gota que ha fet vessar el got, but que no és el més important, ha estat el canvi de calendari [deixa dos dies hàbils al setembre abans de l’inici de curs]. No canvia gaire la calidad educativa, sin embargo, implica un canvis que no s’han parlat amb els treballadors ni ha passat pel Consell Escolar de Catalunya.
Es pot prepare el curs al juliol?
Els treballadors tenim anche encàrrecs, que és tancar el curs. Ja treballem al juliol, s’han de fer informes a les famílies, memòries de coordinació amb els agents socials, amb els cicles, el claustre… També es fa formació. El segon motiu es casi un terç de la plantilla al juliol està en un centro en septiembre, en otro. hola tiene una movilidad muy grande es imposible preparar el curs para juliol. Es poden avançar algunes coses conèixer the equip amb qui treballaràs, cohesionar-lo … només es pot fer quan estàs al center.
Avançar els nomenaments de la plantilla estructural un mes, com diu el conseller, ajudaria?
A nivell personal la gent sabrà on estarà, pero a nivell pràctic no, perquè no podran anar al center. Nosaltres som docents d’un center i no pots estar en unaltra perquè no està reconegut laboralment. Els interins tenen contracte fins el 31 de agosto en un centro concreto, no poden anar al juliol to another. Pero a més tenim un marco general que és estatut bàsic de la funció pública, de manera que caldria fer un canvi d’àmbit estatal.
És factible fer la preparació a les tardes del sepembre, quan no hi haurà hores lectives?
No, porque hi ha coses que s’han de fer prèviament. Abans que vingui the alumnat s’ha de cohesionar els equips, que es coneguin les persones que treballaran juntes, a més dels espais i el projecte. Nosaltres estem disposats a seure i talk about it. Potser avançar inici del curs dos or tres dies. O oferir casals des de l’1 de September a tothom que ho necessiti. Tampoc s’ha pensat que alumnat més petit haurà de fer dues adaptacions.
A this vague s’hi ha afegit també l’escola concertada, el personal laboral, el d’administració i serveis i el del lleure.
La concertada té un greuge molt important, i és que no té l’homologació de condicions laboraless. Fa anys que demanem que s’homologuin les hores lectives, els permisos, els complements de càrrecs… La concertada està encara pitjor que la pública. Els also col·lectius demanen sobretot INCREMENT DE LA inversió d’educació. La LEC diu que ha de invertir en educación un 6% del PIB i estima en el 3,6%. El personal laboral demana també el desplegament del decret d’escola inclusive.
Una reivindicació classic és la baixada de la ràtio, que es reduerà el curs vinent at P3.
I valorem positivament, but som molts critics amb el fet que, als levells superiors, molts grups estan amb sobreràtio. No pot ser que hi hagi grups de primària amb 27 i 28 alumnes o 33 a primer d’ESO. També es podria haver baixat la ràtio de 30 to 25 alumnes to ESO primer.
Demaneu la dimissió del conseller.
Sip. A CCOO no tenim per costum demanar dimissions perquè és a mesura dràstica i s’ha de donar an chance to the person que comença. No ho vam fer amb el conseller Bargalló, quan casi tothom ho va fer, pero ara hem vist miss de diàleg i menysteniment dels sindicats.
Quin ambient veieu als centres educatius?
La gent està desmoralizada, cansada i indignada. Després de dos anys de pandèmia, de so dificultat amb els confinaments, els canvis tecnològics, the gestió emocional de alumnat… Aquest no és l’any per fer tots aquests canvis sinó per anar-los cuinant.